website van Marlou Kursten Kunstbemiddeling

Toespraak van Jelle de Gruyter


Toespraak van Jelle de Gruyter
Wageningen 02-10-2011
in het midden links Twan de Vos en rechts Jelle de Gruyter





Waarde kunstvrienden,

Hartelijke welkom bij de opening van de inmiddels 25e expositie van Marlou Kursten hier in het Koetshuis van museum De Casteelse Poort.

Met haar kunstbemiddeling, haar kunstuitwisseling, haar kunstverkoop, haar exposities in Vreemde Streken, in Dierenkliniek Wilhelminalinde, en in het Koetshuis, met haar Kunstkalender, en de Kunstagenda (die dit jaar gepresenteerd wordt bij Boekhandel Kniphorst op zaterdag 5 november vanaf 17.00 uur. Komt dat zien, komt dat zien), draagt Marlou Kursten als geen ander individu hier in de wijde omgeving bij, aan de kwaliteit van de biotoop van mensen die voor kunst open staan, die er zich door laten inspireren en die van kunst houden: kortom uw en mijn biotoop.

De expositie die vandaag van start gaat is een tentoonstelling van werk van drie heel verschillende kunstenaars: Nicoline van Boven uit Kapelle in Zeeland, Sabina Brons uit Valburg en Twan de Vos uit Wageningen. Zoals vaker, meestal zelfs, combineert Marlou ook in deze expositie ‘plat werk’ (schilderijen van Twan), 3D-werk (keramische sculpturen van Sabina) en sieraden (ringen, oorbellen enzo van Nicoline).

Een prima aanpak, vind ik, want niet alleen gebruikt Marlou zo de beperkte ruimte optimaal, maar daarmee kan ik meteen uitvoering geven aan de eerste stap van de zeven stappen die ik heb geleerd van de on-line spoedcursus ‘Hoe geniet ik van een kunsttentoonstelling’ van Merel van de Lande op hoedoe.nl.

Stap 1:
Kies een tentoonstelling die bij je past. Dat lijkt erg voor de handliggend, maar het is waar dat je niet erg zult genieten van een kunstvorm die je niet aanspreekt. Maar, als je onbekend bent met een kunstvorm is het altijd wel de moeite waard om te kijken of het iets voor jou is. En dŕt gebeurt als je naar combi-tentoonstellingen gaat, zoals deze: je kiest voor werk dat je kent en aanspreekt, bijvoorbeeld Twan de Vos en in een moeite door maak je kennis met hele andere kunstvormen zoals sieraden en keramiek!

Stap 2:
De tweede stap die je moet nemen is ‘informatie verzamelen’. Voor jullie, kunstkenners en regelmatige gasten van deze vernissages, is dat niks nieuws.
Jullie hebben je natuurlijk goed voorbereid op vanmiddag. Je hebt informatie opgezocht over de kunstenaars en hun werk, op de website van Marlou of op de website van de kunstenaars zelf.
Dus je weet dat Sabina spontaan, min of meer toevallig, koos voor het werken met klei om uiting te geven aan haar creativiteit en fantasie en dat haar keramische sculpturen vaak fantasiedieren zijn met menselijke kenmerken.
En je weet dat Twan altijd felgekleurde, vrolijk stemmende alledaagse taferelen snijdt, schildert of boetseert met een centrale rol voor mensen.
En ik hoef je niet te vertellen dat de stijl van Nicoline zich kenmerkt door het gebruik van - op het oog - eenvoudige technieken, organisch en zonder opsmuk. En dat je, als je goed kijkt, grappige verrassingen tegenkomt zoals oortjes van theekopjes, verwerkt in kettingen, broches en oorbellen.

Stap 3:
Stap 3 in de cursus is wel een heel nuttige les: stel je open. Want okee, daar sta je dan in het museum. Langzaam voortschrijdend probeer je jezelf een beeld te vormen van de kunstwerken. Af en toe werp je een blik op het tekstbordje. Maar als je heel eerlijk bent, heb je soms geen idee wat je ziet of wat je aan het doen bent. Laat staan dat je ervan geniet.

Stap 4:
Om echt te kunnen genieten van kunst is je eerste persoonlijke kijkervaring heel belangrijk. Je moet er achter komen wat je bij een kunstwerk voelt. Word je er blij van of juist somber? Maakt het je boos of doet het je niets? Om bij je eigen gevoel te komen, moet je de rust nemen om het kunstwerk te bekijken..

Stap 5:
En da’s meteen les 5: Bekijk het kunstwerk goed. Ga op zo’n afstand staan dat je zowel de details als het werk in z’n geheel kunt zien. Kijk. Loop er omheen als het een sculptuur is. En observeer bij jezelf wat je voelt. Wat doen de beeldaspecten (licht, kleur, vorm, ruimte en compositie) van het kunstwerk met je? Maakt het een emotie bij je los dan zul je van het werk kunnen genieten. Laat het je koud dan zul je er waarschijnlijk ook niet van genieten. In dat geval is het tijd voor een ander kunstwerk.

En zo kom je via nog enkele stappen bij de laatste les van de spoedcursus: doe ervaring op.
Door veel ervaring op te doen met het kijken naar kunst zal de kwaliteit en de beleving ervan steeds verder toenemen. Je manier van kijken en je smaak zullen in de loop der jaren veranderen. En doordat je steeds meer van kunst weet, zul je er ook steeds meer van kunnen genieten.
Nah, wat wil je nog meer.

Een stap die in de cursus niet genoemd wordt is het kopen van kunst. In deze tijd van enorme bezuinigingen op kunst en cultuur en de vele discussies daarover in de politiek en de media, wil ik wel opmerken dat ik het ergens wel eens ben met Duco Kniepstra (ik ken Kniepstra niet, hoop maar dat ie niet van de PVV is) die in een reactie op Ramsey Nasr, dichter des Vaderlands, in de Volkskrant zegt ‘Het wordt tijd dat kunstminnend Nederland zijn zo geliefde sector gewoon zelf gaat subsidiëren’. Hij vraagt zich af hoe het komt het toch dat veel gewone mensen met een bescheiden inkomen bereid zijn om 50, 70 of zelfs 100 Euro neer te tellen voor een avondje Marco Borsato of André Rieu of voor een 'Van den Ende-Musical', terwijl de elite, met doorgaans een hoger inkomen, niet meer wil en hoeft te spenderen dan 20 tot 30 Euro voor een theatervoorstelling van het Zuidelijk Toneel.

“Beschermers van onze cultuur”, zo stelt Kniepstra, “bespaar mij alsjeblieft hoogdravende en theatrale woorden zo als 'de ondergang van de kunst' of 'de mars der beschaving'. Steek in plaats daarvan de hand in eigen boezem en haal hem daarmee uit de portemonnee van de overheid. Dat is pas liefde voor kunst en cultuur”.

En met deze overdenking verklaar ik de expositie van Nicoline van Boven, Sabine Brons, en Twan de Vos, georganiseerd door Marlou Kursten voor geopend.
En dat blijft ie tot en met 13 november.


Expositie Twan de Vos, Sabina Brons en Nicoline van Boven

2 oktober t/m 13 november 2011