website van Marlou Kursten Kunstbemiddeling

Bibi Smit


Bibi Smit (1965) werkt al meer dan 20 jaar met glas. Haar passie voor het glasblazen deed haar op veel plekken belanden: ze studeerde aan de kunstacademie in Farnham, Engeland, waar ze in 1988 afstudeerde.
In Schotland vestigde ze haar eigen glasatelier, waar zij 10 jaar heeft gewoond en gewerkt. In 1997 verhuisde ze terug naar haar geboorteland Nederland.
In de afgelopen 15 jaar nam zij deel aan vele internationale exposities en werkte aan vele opdrachten. Ze werd uitgenodigd om artist-in-residence te zijn in North Lands Creative Glass, Schotland, en om deel te nemen aan verschillende glas-symposia (Lednické Rovne in Slovakije en Lauscha, Duitsland). Zij liep stage bij gerenommeerde glaskunstenaars, en zij heeft gedoceerd aan diverse kunstacademies in Europa. Bovendien geeft zij sinds 1998 ook glasblaas workshops bij Van Tetterode in Amsterdam.

 

Bibi Smit, "Ringvazen"
Bibi Smit, "Ringvazen"
26 cm hoog; glas

 

Bibi Smit is een van de weinige glaskunstenaars in Nederland, die haar glasobjecten niet alleen ontwerpt, maar ook zelf blaast. Haar relatie met het materiaal glas, die zich steeds verder ontwikkelt en verdiept, is voor haar heel belangrijk. Vaak komen ideeën naar boven tijdens het werken met het materiaal. De techniek die Bibi gebruikt is voornamelijk glasblazen. Glasblazen is heel fysiek, vol adrenaline, spontaniteit en urgentie. Ze is gefascineerd door de uiterlijke verschijningsvormen van het glas: beweging, licht, kwetsbaarheid en kracht, sensualiteit en elasticiteit. Soms combineert ze het blazen met de koud-glas technieken zoals slijpen en polijsten, als contrast met de zachte organische vormen verkregen door het warme glas.

Haar fascinatie voor beweging en elasticiteit van het hete glas komt tot uiting in de "Waterschalen" en de "Woeste Vazen".

 

Bibi Smit, "Woeste Vazen"
Bibi Smit, "Woeste Vazen"
33 cm hoog; glas

 

De vorm ontwikkelt zich vanuit de beweging, gebruik makend van de hitte, zwaartekracht en elasticiteit van het hete materiaal en van een paar stalen pollepels, of kogellager kogels als gereedschap. De "Cocon-vazen" van 'gesponnen' glas worden verkregen door met een klein beetje heet glas een zeer dun glasdraadje razendsnel om de geblazen vorm heen te wikkelen, alsof het een suikerspin is, terwijl deze nog op de glasblaaspijp zit. Hierdoor ontstaat een patroon van ragfijne draadjes. Timing is hier van essentieel belang.