naar de website van Marlou Kursten Kunstbemiddeling

Jan Kees Lantermans

 

Bij de arbeid van het beeldhouwen komen twee kernbehoeftes van Jan Kees samen: zelf dingen maken en betekenis geven. Zijn hele leven is hij bezig geweest met zijn handen. Van het repareren van de wasmachine tot het betimmeren van zeiljachten. Zelf doen; alleen dan wordt het zoals het moet worden. En met ‘betekenis geven’ bedoelt hij analyseren, snappen waarom de dingen gaan zoals ze gaan en zoeken naar schoonheid en essentie.

In zijn werk uiten deze behoeftes zich in een hoge mate van precisie in vorm en afwerking, en in de zoektocht naar eenvoud. Het Franse Art-Nouveau en het Duitse Jugendstil zijn inspiratiebronnen voor Jan Kees, vanwege de prachtige lijnen. Elegantie in optima forma. En die elegantie, die verstilde schoonheid moet in ieder werk naar voren komen. Daarnaast haalt hij zeer veel inspiratie uit het materiaal zelf. De verscheidenheid aan afwerkingsmogelijkheden biedt veel mogelijkheden voor het aanbrengen van contrast en tekening in het oppervlak. Daarmee experimenteert hij volop.


 

Jan Kees Lantermans, "Close" (fragment)
Jan Kees Lantermans, "Close" ( fragment)
Jan Kees Lantermans, "Close"
Jan Kees Lantermans, "Close"

 

Naarmate hij langer werkt in steen, worden de steensoort harder. Met name het laatste jaar werkt Jan Kees alleen nog in Belgisch hardsteen en verschillende marmers. De steen uit BelgiŽ (hardsteen (petit granit) en zwart marmer) en ItaliŽ (Carrara marmer) haalt hij zelf bij de groeve. Het is prachtig om te zien met wat voor geweld ze de klonten boven halen. Het laatste jaar bewerkt Jan Kees het marmer en hardsteen tot zeer dunne en lichte sculpturen, alsof hij ze als plastieken heeft gebogen.



Jan Kees Lantermans
Jan Kees Lantermans


Voorbeeld in Kunstagenda 2008