Website van Marlou Kursten Kunstbemiddeling

Brech


Brechje Vermaat is in 1979 geboren in Slappeterp, een dorpje met 85 inwoners in Friesland. Het verbouwen en onderhouden van het huis en de tuin van haar ouders was haar lust en haar leven. Het lag daarom voor de hand dat ze zou kiezen voor een creatieve, scheppende opleiding. Op het atheneum twijfelde ze nog tussen goudsmeden en meubelmaken. Mede op aanraden van haar ouders werd het uiteindelijk Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Omdat sieraden haar bleven boeien, schreef ze zich tevens in voor de deeltijd opleiding tot goudsmid aan de Vakschool voor Fijne Techniek. Het bleek de juiste keus: in het goudsmeden kan ze het technisch inzicht en de ontwerpvaardigheid van de TU combineren met ambachtelijk vakmanschap. Aanvankelijk maakte Brechje alleen sieraden in opdracht. Sinds 2006 ontwerpt ze jaarlijks samen met Maarten Versteeg een nieuwe collectie, die te koop is via galeries.


Brech, "A rose is a rose is a rose is a ring"
Brech, "A rose is a rose is a rose is a ring"
edelstaal, ring in 2 delen en je zet hem zelf in elkaar


Je komt regelmatig mensen tegen die geen idee hebben wat ze met hun leven willen. Het andere uiterste zijn mensen die precies weten wat ze willen en recht op hun doel afgaan. Tot slot heb je mensen die alles willen: chaotische duizendpoten met een brede interesse. Zo iemand is Maarten Versteeg (1980). Hoewel hij klassiek geschoold is op voormalig seminarie College Hageveld te Heemstede, koos hij toch voor de studie Industrieel Ontwerpen om zo zijn creativiteit de ruimte te geven. Hoewel Industrieel Ontwerpen een brede studie is, met aandacht voor ontwerpmethodologie, techniek, vormgeving en marketing, wilde Maarten meer. Naast Industrieel Ontwerpen volgde hij lessen goudsmeden en colleges Bouwkunde en Kunstgeschiedenis. Met zijn achtergrond is Maarten voor Brechje een ideale sparring partner als het gaat om het bedenken van nieuwe sieraadconcepten. Daarnaast onderhoudt Maarten een deel van de contacten met de verkooppunten en de klanten van Brech.


Brech, "Codering"
Brech, "Codering"
7 losse ringen, goud met diamanten
De co'dering wordt in opdracht gemaakt met een naam of woord naar keuze


Als Delftse kunstenaar werd Brech in 2006 gevraagd een ontwerp te maken ter ere van het Vermeer jaar. Johannes Vermeer beeldt op veel van zijn schilderijen vrouwen met parelsieraden af. Dit gegeven vormde de inspiratie voor het ontwerp van Brech. Een parel ontstaat wanneer een oester uit zelfbescherming een parelmoerlaag vormt rondom een vervuiling – bv. een zandkorrel – die zijn schelp binnengedrongen is. Naar schatting bevat 1 op de 15.000 wilde oesters een parel. Door hun zeldzaamheid waren parels lange tijd slechts weggelegd voor de elite. Tot het de Japanner Kokichi Mikimoto eind 19e eeuw lukte om parels te kweken, waren er veel namaakparels van beschilderd glas in omloop. Het is dus maar de vraag of de parelsieraden op de schilderijen van Vermeer echte parels bevatten. Voor Brech vormde dit de aanleiding om eveneens een parelketting te maken, zonder dat er echte parels aan te pas komen.


Brech, "Parelketting"
Brech, "Parelketting"
Een parelketting zonder echte parels, spang, plexiglas ingelegd met aluminium



 

Brech, "Logo" Van 4 oktober t/m 15 november 2009 was er een expositie van Ingeborg (Borg) Leeftink (schilderijen) uit Wageningen, Brech (sieraden) uit Delft, Erik Rouwendal (keramiek) uit Wolfheze en Manfred van der Voort - hout'creator (meubelontwerper en meubelmaker) uit Wageningen in het Koetshuis van De Casteelse Poort, Museum Wageningen, Bowlespark 1A te Wageningen.